Rozdział 1
Postanowienia ogólne
- 1
Podstawą prawną działalności Szkoły Podstawowej im. ks. J. Twardowskiego w Ostrowie stanowi ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe, wydane do niej przepisy wykonawcze oraz niniejszy Statut.
- 2
Ilekroć w dalszych zapisach jest mowa bez bliższego określenia o :
- Szkole – należy przez to rozumieć Szkołę Podstawowa im. ks. J. Twardowskiego w Ostrowie,
- Statucie – należy przez to rozumieć Statut Szkoły Podstawowej im. ks. Jana Twardowskiego W Ostrowie,
- Dyrektorze, Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców, Samorządzie Uczniowskim – należy przez to rozumieć organy działające w Szkole,
- Uczniach i rodzicach – należy przez to rozumieć uczniów Szkoły oraz ich rodziców lub prawnych opiekunów,
- Wychowawcy – należy przez to rozumieć nauczyciela, któremu szczególnej opiece wychowawczej powierzono jeden z oddziałów w Szkole,
- Organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Gminę Wierzchosławice,
- Organie nadzoru pedagogicznego – należy przez to rozumieć Kuratorium Oświaty w Tarnowie.
Informacje o szkole
- 1
- Szkoła Podstawowa im. ks. Jana Twardowskiego w Ostrowie, zwana dalej „szkołą” jestpubliczną ośmioletnia szkołą podstawową dla dzieci i młodzieży, działającą na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
- Siedzibą szkoły są dwa budynki znajdujące się Ostrowie, Ostrów 138 i Ostrów 139,
33 – 122 Wierzchosławice.
- 2
- Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Wierzchosławice.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Małopolski Kurator Oświaty.
- Szkoła jest jednostką budżetową, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu Gminy Wierzchosławice.
- Obsługę administracyjno – finansową szkoły prowadzi Gmina Wierzchosławice.
- Na pieczęciach szkoły używana jest nazwa szkoły w pełnym brzmieniu.
- Szkoła prowadzi dokumentację swojej działalność i przechowuje ją zgodnie z odrębnymi przepisami.
- 3
- 1. Nauka w szkole jest bezpłatna.
- W szkole funkcjonuje świetlica spełniająca funkcję opiekuńczo – wychowawczą.
- Szkoła prowadzi bibliotekę.
- Szkoła organizuje wychowanie przedszkolne w oddziale przedszkolnym.
- Szkoła organizuje zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu głębokim.
- Zasady przyjmowania uczniów do szkoły oraz oddziałów przedszkolnych określają odrębne przepisy.
- Na terenie szkoły obowiązuje całkowity zakaz nagrywania obrazu i dźwięku przez uczniów i osoby dorosłe. Wyjątek mogą stanowić sytuacje takie jak: nagranie potrzebne do audycji, widowiska, przedstawienia szkolnego, lekcji otwartej itp. Zgodę na nagrywanie, w tych sytuacjach, wydaje dyrektor.
Rozdział 2
Cele i zadania szkoły
- 1
- Szkoła stanowi wspólnotę nauczycieli, uczniów i rodziców, której celem jest dbałość
o integralny rozwój biologiczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny ucznia wzmacniany i uzupełniany przez działania o charakterze wychowawczo – profilaktycznym.
- Szkoła realizuje cele i zadania określone w podstawie programowej szkoły podstawowej, uwzględniające cele i zadania wychowawczo-profilaktyczne i edukację dla bezpieczeństwa.
- Cele szkoły realizowane są poprzez działania edukacyjne w tym:
1) szkolny zestaw programy nauczania, który uwzględnia wymiar wychowawczy i obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego;
2) program wychowawczo – profilaktyczny, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym oraz działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
- 2
- Zadaniem szkoły jest łagodne wprowadzenie dziecka w świat wiedzy, przygotowanie do wykonywania obowiązków ucznia oraz wdrażanie do samorozwoju.
- Zadaniem szkoły jest w szczególności:
1) pełna realizacja programów nauczania, dostosowując treści, metody i organizację poszczególnych zajęć do możliwości psychofizycznych uczniów;
2) promowanie zdrowego stylu życia i przeciwdziałanie współczesnym zagrożeniom w ramach realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego;
3)organizowanie zgodnie z potrzebami uczniów nauki religii, etyki oraz zajęć przygotowujących do życia w rodzinie;
4) organizowanie nauki języka polskiego dla uczniów przybywających z zagranicy;
5) umożliwianie uczniom należącym do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej;
6) udzielanie uczniom, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
7) organizowanie kształcenia specjalnego dla uczniów z niepełnosprawnością, zagrożonych niedostosowaniem społecznym lub niedostosowanych społeczne;
8) umożliwienie uczniom rozwijanie zainteresowań i uzdolnień;
9) organizowanie indywidualnego programu lub toku nauki dla uczniów o szczególnych uzdolnieniach;
10) udzielanie pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
11) organizowanie opieki nad uczniami pozostającymi pod opieką szkoły ze względu na czas pracy rodziców;
12) zapewnienie możliwości korzystania z pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem, biblioteki i urządzeń sportowych, pracowni komputerowych z dostępem do Internetu;
13) zapewnieniu uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków realizacji zajęć szkolnych z uwzględnieniem zasad promocji zdrowego stylu życia.
- Cele i zadania szkoły realizowane są przez kompetentną kadrę pedagogiczną we współpracy z rodzicami w atmosferze wzajemnego zaufania.
- Dążenie do wysokiej jakości wykonania zadań szkoły z uwzględnieniem dążenia do jak najwyższego poziomu osiągania zakładanych celów, uwzględniane jest w planach doskonalenia zawodowego nauczycieli.
- 3
- Szkoła organizuje i udziela uczniom pomoc psychologiczno-pedagogiczną, która polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych każdego ucznia oraz rozpoznawaniu czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w szkole.
- Nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści w szkole prowadzą obserwację pedagogiczną mającą na celu rozpoznanie u uczniów:
1) szczególnych uzdolnień;
2) przyczyn trudności w uczeniu się;
3) przyczyn zaburzeń zachowania.
- Wyniki obserwacji pedagogicznej są dokumentowane i udostępniane rodzicom.
- Dyrektor Szkoły z uwzględnieniem opinii i orzeczeń poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz diagnozy sporządzonej na terenie szkoły organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną, w tym w szczególności:
1) ustala uczniowi objętemu pomocą psychologiczno-pedagogiczną formy tej pomocy, okres jej udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane;
2) informuje na piśmie rodziców ucznia o formach i zakresie udzielanej pomocy.
- Zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej określają odrębne przepisy.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna organizowana jest we współpracy z powiatową poradnią psychologiczno-pedagogiczną, placówkami doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz innymi instytucjami i organizacjami pozarządowymi.
- Szkoła organizuje i udziela rodzicom uczniów i nauczycielom pomoc psychologiczno-pedagogiczną polegającą na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych.
- 4
- Szkoła organizuje naukę i opiekę dla uczniów z niepełnosprawnością, niedostosowaniem społecznym i zagrożeniem niedostosowaniem społecznym w formie kształcenia specjalnego w integracji ze środowiskiem szkolnym.
- Uczniom objętym kształceniem specjalnym szkoła zapewnia:
1) realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
2) dostosowanie przestrzeni szkolnej i stanowiska pracy do indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych;
3) zajęcia specjalistyczne organizowane ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne w tym zajęcia rewalidacyjne, terapeutyczne i socjoterapeutyczne.
- Szczegółowe warunki organizowania nauki i opieki uczniów z niepełnosprawnością, niedostosowaniem społecznym i zagrożeniem niedostosowaniem społecznym, określają odrębne przepisy.
- 5
- Uczniowie niebędący obywatelami polskimi oraz obywatele polscy, którzy pobierali naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświatowych innych państw, korzystają z nauki i opieki na warunkach określonych w odrębnych przepisach.
- Uczniom niebędącym obywatelami polskimi szkoła zapewnia integrację ze środowiskiem szkolnym, w tym w pokonaniu trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi i ze zmianą środowiska edukacyjnego.
- 6
- Szkoła organizuje zajęcia religii.
- Podstawą udziału ucznia w zajęciach z religii jest życzenie wyrażone przez rodzica w formie pisemnego oświadczenia.
- Życzenie udziału w zajęciach z religii raz wyrażone nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, ale może być odwołane w każdym czasie.
- Szkoła organizuje zajęcia opiekuńcze dla uczniów nie korzystających z zajęć religii.
- Uczniowie uczęszczający na lekcje religii mają prawo do zwolnienia z zajęć szkolnych w celu umożliwienia im udziału w rekolekcjach wielkopostnych.
- Zasady organizacji religii określają odrębne przepisy.
- 7
- Dla uczniów klas IV – VIII szkoła organizuje zajęcia przygotowania do życia w rodzinie.
- Udział w zajęciach przygotowania do życia w rodzinie nie jest obowiązkowy.
- Uczeń nie uczestniczy w zajęciach jeżeli rodzic zgłosi pisemnie dyrektorowi rezygnację z tych zajęć.
- Szkoła organizuje zajęcia opiekuńcze dla uczniów nie korzystających z zajęć przygotowania do życia w rodzinie.
- Zasady organizacji zajęć przygotowania do życia w rodzinie określają odrębne przepisy.
- 8
- Szkoła zapewnia uczniom:
1) dostosowanie stolików uczniowskich i krzeseł do wzrostu i rodzaju pracy;
2) utrzymanie pomieszczeń szkolnych i wyposażenia w pełnej sprawności i czystości;
3) dostosowanie planu zajęć szkolnych do zasad higieny pracy umysłowej;
- Szkoła dba o bezpieczeństwo uczniów i ochrania ich zdrowie od chwili wejścia do szkoły do momentu jej opuszczenia.
- Dyrektor decyduje o miejscu przebywania uczniów w czasie pobytu w szkole, a także o tym jaki jest porządek i organizacja zajęć.
- O bezpieczeństwo i ochronę zdrowia uczniów zobowiązani są dbać wszyscy pracownicy szkoły, zgodnie z zakresem obowiązków oraz zakresem zadań odpowiedzialności i uprawnień.
- Dyrektor we współpracy z Radą Pedagogiczną i w drodze zarządzenia, określi warunki zapewnienia uczniom bezpieczeństwa w czasie pobytu w szkole z uwzględnieniem:
1) zasad sprawowania opieki nad uczniami w czasie zajęć obowiązkowych z uwzględnieniem opieki nad uczniami, którzy nie korzystają z zajęć ujętych w tygodniowym rozkładzie zajęć;
2) zasad sprawowania opieki nad uczniami w czasie przerw w zajęciach szkolnych oraz przez zajęciami szkolnymi;
3) zasad sprawowania opieki nad uczniami w czasie zajęć pozalekcyjnych;
- Zasady opieki nad uczniami w czasie wyjść, wycieczek, imprez pozaszkolnych, imprez turystycznych określają odrębne przepisy.
- Szkoła realizuje zadania opiekuńcze odpowiednio do wieku uczniów i potrzeb środowiskowych uwzględniając zasady bezpieczeństwa oraz promocji i ochrony zdrowia.
- Dyrektor w uzgodnieniu z Radą Rodziców, w drodze zarządzenia określi zasady organizacji zajęć opiekuńczych w czasie wolnym od zajęć szkolnych z uwzględnieniem dni ferii świątecznych.
- Szkoła zapewnia uczniom dostęp do Internetu oraz podejmuje działania zabezpieczające przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju poprzez instalowanie oprogramowania zabezpieczającego.
- 9
- Uczniowi uskarżającemu się na dolegliwości zdrowotne pomocy udzielają, w miarę możliwości, pracownicy szkoły.
- O każdym przypadku wymagającym interwencji przedlekarskiej i lekarskiej niezwłocznie informuje się rodziców.
- Dyrektor w porozumieniu z radą rodziców, w drodze zarządzenia, określa tryb postępowania pracowników szkoły w przypadku konieczności kontaktowani się z rodzicami ze względu na stan zdrowia ucznia z uwzględnieniem dokumentowania przebiegu zdarzenia.
Rozdział 2
Organy Szkoły
- 1
Organami szkoły są:
1) dyrektor;
2) rada pedagogiczna;
3) rada rodziców;
4) samorząd uczniowski.
- 2
- Dyrektor jest jednoosobowym organem wykonawczym szkoły pełniącym funkcje zarządcze.
- Dyrektor wykonuje obowiązki, a także posiada uprawnienia określone w odrębnych przepisach dla :
1) dyrektora publicznej ośmioletniej szkoły podstawowej;
- Szczegółowe kompetencje dyrektora określa ustawa oraz przepisy powszechnie obowiązujące dotyczące kompetencji wymienionych w ust. 2.
- Dyrektor w wykonaniu kompetencji wymienionych w ust. 2, dąży do zapewnienia wysokiej jakości pracy szkoły i realizacji przypisanych jej zadań.
- 3
1.W przypadku nieobecności w pracy dyrektora, jego uprawnienia i obowiązki przejmuje nauczyciel wyznaczony przez organ prowadzący.
- W szkole funkcjonuje stanowisko społecznego wicedyrektora.
- Obowiązki społecznego wicedyrektora wyznacza dyrektor szkoły.
- 4
- Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły, w zakresie realizacji statutowych zadań szkoły dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- Kompetencje stanowiące i opiniujące rady pedagogicznej określa ustawa.
- Rada pedagogiczna działa poprzez zebrania ogółu oraz zespoły nauczycieli powołane przez dyrektora na podstawie odrębnych przepisów .
- Rada pedagogiczna działa na podstawie „Regulaminu rady pedagogicznej Szkoły…..”, który określa :
1) organizację zebrań ogółu i zespołów nauczycieli;
2) sposób powiadomienia członków rady pedagogicznej o terminie i porządku zebrania;
3) sposób dokumentowania działań rady pedagogicznej i zespołów;
4) wykaz stałych zespołów nauczycieli;
5) sposób głosowania w tym wykaz spraw w których przeprowadza się głosowanie tajne.
- Rada pedagogiczna wyraża swoją wolę w formie uchwał.
- 5
- Rada rodziców jest kolegialnym organem szkoły, reprezentującym ogół rodziców w danym roku szkolnym.
- Reprezentantami rodziców poszczególnych klas są rady oddziałowe rodziców.
- Rada Rodziców działa na podstawie „Regulaminu Rady Rodziców…..…..”, który określa:
1) wewnętrzną strukturę rady rodziców oraz tryb jej pracy;
2) szczegółowy sposób przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych i rady rodziców;
3) zasady gromadzenia, przechowywania i wydatkowania funduszy przeznaczonych na wspieranie działalności statutowej szkoły;
4) sposób głosowania, w tym wykaz spraw w których przeprowadza się głosowanie tajne.
- Rada rodziców tworzy warunki współdziałania rodziców z nauczycielami w realizacji statutowych zadań szkoły.
- Rada rodziców współdecyduje o przyznaniu przyznaje tytułu i statuetki „Przyjaciela Szkoły”.
- Szczegółowe kompetencje stanowiące i opiniujące rady rodziców określa ustawa.
- Rada rodziców z własnej inicjatywy lub na wniosek grupy rodziców występuje z wnioskiem do dyrektora, we wszystkich sprawach szkoły.
- Dokumentacja działania rady rodziców jest przechowywana w szkole. Wgląd w dokumentację rady rodziców odbywa się w obecności przedstawiciela rady rodziców.
- 6
- Samorząd uczniowski jest kolegialnym organem szkoły reprezentującym ogół uczniów w danym roku szkolnym.
- Organami i reprezentantami uczniów w danym roku szkolnym są :
1) trzy-osobowe samorządy oddziałowe;
2) cztero-osobowy zarząd samorządu uczniowskiego.
- Samorząd uczniowski działa na podstawie „ Regulaminu….”, który określa:
1) zasady wybierania i działania organów samorządu uczniowskiego;
2) sytuacje w których można odwołać ucznia z pełnionej funkcji w samorządzie uczniowskim;
3) sposoby dokumentowania pracy samorządu uczniowskiego;
4) tryb podejmowania inicjatyw przez samorząd uczniowski i samorządy oddziałowe.
- Samorząd uczniowski stoi na straży przestrzegania praw uczniów w szkole oraz tworzy warunki ich współdziałania z nauczycielami i rodzicami.
- Samorząd inicjuje działania służące wsparciu uczniów i rozwiązywaniu ich problemów.
- Samorząd uczniowski z własnej inicjatywy lub na wniosek grupy uczniów, może przedstawiać dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły.
- Szczegółowe prawa samorządu uczniowskiego określa ustawa.
- Samorząd uczniowski działa pod opieką nauczyciela – opiekuna samorządu.
- Kadencja opiekuna samorządu trwa jeden rok.
- Dyrektor szkoły wybiera na początku roku szkolnego opiekuna samorząd uczniowskiego oraz wyznacza zakres jego obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień.
- 7
- Organy szkoły działają samodzielnie na podstawie i w granicach prawa.
- Działalność organów szkoły jest jawna o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.
- Organy tworzą warunki do współpracy opartej na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
- Dyrektor w drodze zarządzenia określa zasady przekazywania informacji pomiędzy organami szkoły z uwzględnieniem sposobu wewnątrzszkolnego publikowania uchwał organów kolegialnych szkoły o ile ich treść jest jawna.
- 8
- W przypadku zaistnienia sporu między organami szkoły obowiązkiem tych organów jest dążenie do rozstrzygnięcia sporu w trybie negocjacji w których udział biorą wyłącznie członkowie tych organów.
- Organy uczestniczące w negocjacjach zobowiązane są do sporządzenia protokołu ze spotkania mediacyjnego, który podpisują osoby upoważnione do negocjacji. Protokół zawiera ustalenia z mediacji, a w przypadku gdy mediacje nie przyniosły ostatecznego rozstrzygnięcia, protokół zawiera także zdania odrębne.
- Protokół o którym mowa w ust. 2 sporządza się w co najmniej trzech egzemplarzach i podpisują go osoby upoważnione do udziału w negocjacjach. Protokoły przekazuje się do dokumentacji organów biorących udział w negocjacji, a jeden egzemplarz do wiadomości dyrektora.
- Sprawy sporne między organami szkoły innymi niż dyrektor rozstrzyga dyrektor.
- Dyrektor rozpatrując sprawy sporne pomiędzy organami, w drodze zarządzenia powołuje komisję składającą się z trzech przedstawicieli rady pedagogicznej i trzech przedstawicieli rady rodziców, wskazując jej termin oraz zakres rozpatrzenia spraw.
- Komisja o której mowa w ust. 2 ma prawo wglądu do dokumentacji potrzebnej do ustalenia stanu faktycznego w sprawie oraz do przesłuchiwania świadków mających istotne wiadomości w sprawie.
- Ustalenia komisji w postaci raportu przekazywane są do dyrektora.
- Dyrektor na wniosek organu będącego w sporze występuje do organu wykonawczego organu prowadzącego o wskazanie mediatora.
- Jeżeli Dyrektor nie jest stroną w sprawie, przyjmuje rolę arbitra. Decyzja Dyrektora podjęta po rozpatrzeniu sprawy jest ostateczna.
- W przypadku gdy Dyrektor jest stroną konfliktu, to mediatorem jest osoba wskazana przez organ wykonawczy organu prowadzącego jako mediator.
- Ustalenia mediatora przekazywane są do organu wykonawczego organu prowadzącego.
- Arbitrem rozstrzygnięcia po zakończeniu mediacji jest organ wykonawczy organu prowadzącego.
Rozdział 4
Organizacja pracy szkoły
- 1
- Szkoła jest jednostką feryjną. Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają odrębne przepisy.
- Dyrektor w terminie do 30 września, publikuje na stronie internetowej szkoły kalendarz organizacji roku szkolnego, w tym wykaz dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktycznych.
- Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w systemie klasowo-lekcyjnym prowadzone pięć dni w tygodniu od poniedziałku do piątku.
- Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze rozpoczynają się o godz. 7.10
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
- Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze odbywają się w oddziałach, grupach oddziałowych i międzyoddziałowych, zespołach oraz indywidualnie.
- Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.
- Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
- 2
- Dyrektor na dany rok szkolny opracowuje organizację roku szkolnego z uwzględnieniem danych zatwierdzonych w arkuszu organizacyjnym oraz decyzji organu prowadzącego podjętych w innym trybie. Organizacja roku szkolnego zawiera:
1) przydział uczniów do danych oddziałów, grup i zespołów dla których zaplanowano zajęcia dydaktyczno-wychowawcze;
2) przydział wychowawców do oddziałów;
3) przydział nauczycieli odpowiedzialnych za realizację zajęć edukacyjno-wychowawczych;
4) organizację pracy asystentów i pomocy nauczycieli; (w przypadku szkoły podstawowej);
5) organizację kształcenia zawodowego; (w przypadku uczniów szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe);
6) czas pracy biblioteki i świetlicy szkolnej;
7) organizację pracy pedagoga szkolnego, psychologa, logopedy;
8) organizację wydawania obiadów;
9) organizację pracy pracowników obsługi i administracji.
- Organizację roku szkolnego na dany rok szkolny zatwierdza dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej w terminie do 1 września.
- Podstawą organizacji pracy szkoły jest tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych dla poszczególnych oddziałów, grup oddziałowych, zespołów i uczniów, zaopiniowany przez radę pedagogiczną i zatwierdzony przez dyrektora szkoły.
- W klasach I-III zajęcia realizowane są w formie zajęć zintegrowanych w jednej izbie szkolnej z przestrzenią umożliwiającą swobodny ruch, pracę w różnorodnych grupach, przy stołach, a także na odpowiednio przygotowanych kącikach zabaw.
- W klasach I – III uczniowie korzystają z odpoczynku pod nadzorem nauczyciela prowadzącego zajęcia.
- W klasach IV-VIII pomiędzy zajęciami dydaktyczno-wychowawczymi uczniowie korzystają z przerw pod opieką nauczyciela dyżurującego.
- 3
- Szkoła organizuje zajęcia pozalekcyjne w tym zajęcia rozwijające zainteresowani i uzdolnienia uczniów, w szczególności w celu kształtowania ich aktywności i kreatywności, zgodnie z potrzebami uczniów oraz możliwościami organizacyjnymi i finansowymi szkoły.
- Diagnozę potrzeb uczniów w zakresie organizacji zajęć pozalekcyjnych przeprowadza się w formie ankiety skierowanej do uczniów i rodziców.
- Ankietę przeprowadzają wychowawcy klas w terminie wskazanym przez dyrektora szkoły.
- 4
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego
- Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego, zwany dalej (WSDZ) to ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu przygotowania uczniów do świadomego wyboru szkoły ponadpodstawowej.
- Celem WSDZ jest udzielanie uczniom wszechstronnego wsparcia w procesie decyzyjnym wyboru szkoły ponadpodstawowej i kierunku kształcenia.
- WSDZ realizowane jest poprzez:
1) prowadzenie grupowych zajęć obowiązkowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII i VIII;
2) udzielanie indywidualnych porad uczniom i rodzicom w zakresie:
- a) wykorzystania posiadanych uzdolnień i talentów przy wykonywaniu przyszłych zadań zawodowych,
- b) instytucji i organizacji wspierających funkcjonowanie osób z niepełnosprawnością w życiu zawodowym,
- c) alternatywnych możliwości kształcenia dla uczniów z problemami emocjonalnymi i dla uczniów niedostosowanych społecznie;
3) upowszechnianie wśród uczniów i rodziców informacji o aktualnym i prognozowanym zapotrzebowaniu na pracowników, średnich zarobkach w poszczególnych branżach oraz dostępnych stypendiach i systemach dofinansowania kształcenia.
- Plan działań szkoły z zakresu doradztwa zawodowego na dany rok szkolny opracowuje nauczyciel prowadzący zajęcia z doradztwa zawodowego.
- 5
Zasady organizacji wolontariatu
- Szkoła zapewnia możliwość udziału uczniów w działaniach z zakresu wolontariatu
poprzez organizację i koordynację tego udziału.
- Udział uczniów w konkretnych działaniach z zakresu wolontariatu organizowanych i
koordynowanych przez Szkołę wymaga uzyskania zgody ich rodziców.
- Szkoła organizuje i realizuje działania w zakresie wolontariatu w formie Klubu Wolontariusza prowadzonego w ramach zajęć pozalekcyjnych.
- Opiekunem Klubu Wolontariusza jest nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły na początku roku szkolnego.
- W ramach działalności Klubu uczniowie w szczególności:
1) zapoznawani są z ideą wolontariatu jaką jest zaangażowanie do czynnej, dobrowolnej i bezinteresownej pomocy innym;
2) rozwijają postawy życzliwości, zaangażowania, otwartości i wrażliwości na potrzeby innych;
3) udzielają pomocy koleżeńskiej oraz uczestniczą w obszarze życia społecznego i środowiska naturalnego;
4) są włączani do bezinteresownych działań na rzecz osób oczekujących pomocy, pracy na rzecz Szkoły;
5) wspierają ciekawe inicjatywy młodzieży szkolnej;
6) promują ideę wolontariatu w Szkole.
- Rada Pedagogiczna w porozumieniu z Samorządem Uczniowskim (Szkolną Radą Wolontariatu) określi w drodze uchwały kryteria uzyskiwania wpisu na świadectwie potwierdzającego aktywność społeczną w formie wolontariatu i ustali wymiar osiągnięć uprawniający do uzyskania wpisu.
- Opiekun Klubu Wolontariusza sporządza sprawozdanie z organizacji i realizacji działań wolontariatu w szkole w danym roku szkolnym i przedstawia listę uczniów rekomendowanych do wpisania na świadectwie informacji potwierdzającego aktywność społeczną w formie wolontariatu.
- Rada Pedagogiczna w porozumieniu z Samorządem Uczniowskim (Szkolną Radą Wolontariat) określi w drodze uchwały kryteria uzyskiwania wpisu na świadectwie potwierdzającego aktywność społeczną w formie wolontariatu i ustali wymiar zaangażowania uprawniający do uzyskania takiego wpisu.
- 6
Biblioteka szkolna
- Biblioteka szkolna zwana dalej „biblioteką” jest pracownią pełniącą rolę szkolnego centrum informacji.
- Czas pracy biblioteki ustala dyrektor w organizacji pracy szkoły na dany rok szkolny.
- Z biblioteki mogą korzystać: uczniowie, nauczyciele i pracownicy szkoły oraz rodzice uczniów uczęszczających do szkoły.
- Z Biblioteki mogą korzystać dzieci objęte wychowaniem przedszkolnym, wczesnym wspomaganiem rozwoju i zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi oraz ich rodzice.
- Zbiorami biblioteki są dokumenty piśmiennicze (książki, czasopisma) i dokumenty nie piśmiennicze (materiały audiowizualne, programy komputerowe).
- Do zbiorów bibliotecznych należą:
1) programy, podręczniki szkolne, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe;
2) lektury podstawowe i uzupełniające do języka polskiego i innych przedmiotów;
3) wybrane pozycje z literatury pięknej oraz popularnonaukowej i naukowej;
4) wydawnictwa informacyjne i albumowe;
5) czasopisma dla dzieci i młodzieży;
6) czasopisma ogólnopedagogiczne i metodyczne dla nauczycieli;
7) czasopisma naukowe, popularnonaukowe, społeczno-kulturalne;
8) wydania stanowiące pomoc w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczycieli;
9) zbiory multimedialne;
10) materiały regionalne i lokalne odpowiednie dla siedziby szkoły oraz materiały regionalne odpowiednie dla narodowości uczniów.
- Biblioteka szkolna współpracuje z:
1) uczniami w zakresie:
- a) rozbudzanie i rozwijania indywidualnych zainteresowań czytelniczych uczniów,
- b) pogłębiania i wyrabiania u uczniów nawyku czytania i samokształcenia,
- c) rozbudzanie u uczniów nawyku szacunku do podręczników i odpowiedzialności za ich wspólne użytkowanie;
2) nauczycielami w zakresie:
- a) udostępniania programów nauczania, podręczników, materiałów edukacyjnych i materiałów ćwiczeniowych,
- b) udostępniania literatury metodycznej, naukowej oraz zbiorów multimedialnych,
- c) przekazywania wychowawcom informacji o stanie czytelnictwa uczniów oraz sposobie wywiązania się z dbania o wspólne podręczniki;
3) rodzicami w zakresie:
- a) wyposażenia uczniów w bezpłatne podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe,
- b) przekazywania informacji o stanie czytelnictwa uczniów oraz sposobie wywiązania się z dbania o wspólne podręczniki,
- c) popularyzowania wiedzy pedagogicznej, psychologii rozwojowej oraz sposobów przezwyciężania trudności w nauce i wychowaniu dzieci i młodzieży.
- Biblioteka współpracuje z pracownikami szkoły, radą rodziców, innymi bibliotekami oraz instytucjami kulturalno-oświatowymi w zakresie organizowania lekcji bibliotecznych oraz wymiany książek, materiałów edukacyjnych i zbiorów multimedialnych.
- Prawa i obowiązki czytelników biblioteki określa dyrektor w uzgodnieniu z radą rodziców i samorządem uczniowskim w drodze zarządzenia, z uwzględnieniem zasad korzystania ze zbiorów bibliotecznych w tym ze zbiorów multimedialnych oraz korzystania z dostępu do Internetu.
- Biblioteka nie rzadziej niż co cztery lata przeprowadza inwentaryzację księgozbioru z uwzględnieniem przepisów o bibliotekach.
- 7
Świetlica szkolna
- W szkole działa świetlica szkolna, zwana dalej „świetlicą”.
- Celem działania świetlicy jest zapewnienie uczniom zorganizowanej opieki w czasie poza zajęciami dydaktyczno-wychowawczymi przewidzianymi w organizacji roku szkolnego.
- Do zadań świetlicy należy:
1) organizowanie pomocy uczniom w odrabianiu zadań domowych;
2) organizowanie udziału uczniów w zajęciach rozwijających ich zainteresowania i uzdolnienia;
3) organizowanie odpoczynku i relaksu zapewniającego prawidłowy rozwój uczniów;
4) tworzenie warunków do prawidłowego przebiegu procesu wychowawczego uczniów.
- Świetlica działa we wszystkie dni roku szkolnego oprócz ferii letnich i zimowych od poniedziałku do piątku w godzinach wyznaczonych zgodnie z zapotrzebowaniem rodziców.
- Świetlica organizuje zajęcia opiekuńczo-wychowawcze dla uczniów, którzy pozostają w szkole poza zajęciami przewidzianymi w planie zajęć ze względu na:
1) czas pracy rodziców;
2) organizację dojazdu do szkoły (piszemy jeśli tak sytuacja ma miejsce);
3) inne okoliczności wymagające opieki.
- Przyjmowanie uczniów do świetlicy ze względu na czas pracy rodziców odbywa się na pisemny wniosek rodziców.
- Dyrektor w drodze zarządzenia, określa wzór wniosku o przyjęcie dziecka do świetlicy z uwzględnieniem:
1) określenia czasu niezbędnej opieki nad dzieckiem;
2) wskazania osób upoważnionych do odbioru dziecka ze świetlicy;
3) danych niezbędnych dla sprawowania prawidłowej opieki nad dzieckiem.
- Na polecenie dyrektora świetlica organizuje zajęcia opiekuńcze dla uczniów ze względu na inne okoliczności wymagające zapewnienia opieki w szkole.
- Dzieci są odbierane ze świetlicy szkolnej przez osoby do tego upoważnione.
- Zajęcia świetlicowe odbywają się w świetlicy oraz w miejscach wyznaczonych przez w tym w salach lekcyjnych, czytelni i sali gimnastycznej.
- Świetlica umożliwia uczniom odrabiane zadań domowych pod opieką wychowawcy świetlicy, nauczyciela bibliotekarza lub innych nauczycieli.
- Świetlica, wychodząc naprzeciw zainteresowaniom uczniów i życzeniom rodziców, organizuje zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia.
- Świetlica w uzgodnieniu z rodzicami umożliwia uczniom korzystanie z zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz innych zajęć organizowanych na terenie szkoły.
- Dyrektor określa w drodze zarządzenia szczegółowe zasady organizacji świetlicy szkolnej z uwzględnieniem praw i obowiązków uczniów będących pod opieką świetlicy oraz praw i obowiązków rodziców, których dzieci korzystają z opieki świetlicowej na ich wniosek.
Rozdział 5
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
- 1
- W szkole zatrudnia się nauczycieli i pracowników obsługi oraz pracownika administracji pracującego na cały etat.
- Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników o których mowa w pkt 1 określają odrębne przepisy.
- Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
- W czasie trwania zajęcia edukacyjnego, pozaszkolnego i pozalekcyjnego nauczyciel prowadzący je, jest bezwzględnie odpowiedzialny za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów biorących w nim udział. Nauczyciel zobowiązany jest natychmiast reagować na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania uczniów, stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa uczniów.
Nauczyciel lub inny pracownik szkoły powinien niezwłocznie zawiadomić dyrektora szkoły o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia uczniów.
- Za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów w czasie przerw międzylekcyjnych odpowiedzialni są nauczyciele dyżurujący.
Szczegółowe zasady pełnienia dyżurów przez nauczycieli reguluje „Regulamin dyżurów nauczycieli”
- Zwolnienie ucznia z części zajęć w danym dniu może odbyć się tylko:
1) za osobistym zwolnieniem przez rodziców albo prawnych opiekunów,
2) gdy nauczyciel /wychowawca/ otrzyma pisemną prośbę rodziców
o zwolnienie ucznia. Taka prośba powinna być dołączona do dokumentacji klasowej,
3) zwolnienia telefoniczne nie są uznawane,
4) wychowawcy klas I –III zobowiązani są do zebrania oświadczeń od rodziców w sprawie samodzielnego powrotu uczniów ze szkoły do domu,
5) wychowawcy klas I-IV są zobowiązani do zebrania oświadczeń rodziców uczniów nieposiadających karty rowerowej, w których rodzice biorą odpowiedzialność za samodzielny powrót dziecka ze szkoły do domu na rowerze.
- Za wszelkie czasowe zwolnienia uczniów odpowiedzialność ponosi nauczyciel zwalniający.
- W trosce o zdrowie ucznia nauczyciele prowadzą pogadanki
o higienie, szkodliwości stosowania używek jak: alkohol, narkotyki, tytoń, leki. Prowadzi się stałą współpracę z higienistką szkolną.
W szkole powołano koordynatora ds. bezpieczeństwa, którego obowiązki i zadania określają odrębne dokumenty.
- Przy sporządzaniu planów dydaktycznych nauczyciel powinien uwzględnić aktualne programy nauczania lub ich minima, zalecenia nauczycieli metodyków i zadania ujęte w planie pracy szkoły.
- Za stan i wykorzystanie pomocy naukowych odpowiedzialni są nauczyciele poszczególnych przedmiotów.
- Nauczyciel danego przedmiotu ma za zadanie przeprowadzanie konkursów przedmiotowych, rozbudzanie i ukierunkowywanie zainteresowań uczniów, tworzenie kółek zainteresowań i organizowanie zajęć pozalekcyjnych niezależnie od warunków finansowych i lokalnych szkoły.
- Nauczyciel jest zobowiązany do przestrzegania regulaminu klasyfikowania uczniów oraz postanowień dotyczących szczegółowych kryteriów wewnątrzszkolnego systemu oceniania trybu wnoszenia odwołań.
- W ocenie uczniów nauczyciel powinien kierować się bezstronnością i obiektywizmem.
- W zakresie zadań związanych z udzielaniem pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych nauczyciel zobowiązany jest przestrzegać postanowień Statutu Szkoły w § pkt 1-5, a ponadto wskazane jest:
1) rozpoznanie środowiska rodzinnego ucznia,
2) współpraca z rodzicami.
- Dyrektor szkoły spośród nauczycieli tego samego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych powołuje składy osobowe komisji konkursów przedmiotowych,
- W szkole powołuje się zespoły nauczycielskie (wychowawców klas 0 – III, IV – VI) oraz zespoły problemowo-zadaniowe zgodnie z potrzebami szkoły. Pracą zespołu kieruje nauczyciel powołany przez dyrektora.
- Zadania zespołu:
1) ustalenie zestawu programów,
2) modyfikowanie programu,
3) opracowanie i realizacja tematyki samokształceniowej,
4) decydowanie o formie kontroli zdobytych wiadomości i umiejętności,
18 . Nauczyciel ma prawo do wyboru podręcznika spośród dopuszczonych do użytku szkolnego.
- 2
- Na stanowisku nauczycieli zatrudnieni są pracownicy na jednoosobowych stanowiskach pracy:
1) nauczyciel realizujący zajęcia edukacyjne;
2) nauczyciel wychowania przedszkolnego;
3) pedagog szkolny;
4) bibliotekarz;
5) wychowawca świetlicy;
6) nauczyciel posiadający kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej;
7) nauczyciel specjalista.
- Na stanowiskach niepedagogicznych zatrudnieni są pracownicy na stanowiskach:
1) pracownicy administracji;
2) pracownicy obsługi;
- Do zakresu zadań nauczycieli należy w szczególności:
1) realizowanie programów pracy szkoły w powierzonych mu zajęciach edukacyjnych;
2) zapewnienie uczniom bezpieczeństwa w czasie zajęć organizowanych przez szkołę oraz w czasie pełnienia dyżurów w miejscu wyznaczonym przez dyrektora;
3) prowadzenie obserwacji pedagogicznych w celu rozpoznania u uczniów przyczyn trudności w uczeniu się, szczególnych uzdolnień oraz przyczyn problemów w komunikacji;
4) w ramach zajęć opiekuńczych i wychowawczych wynikających z potrzeb uczniów, nauczyciel zobowiązany jest do pracy z uczniami zagrożonymi niepowodzeniem szkolnym oraz do organizowania zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia uczniów w tym przygotowania ich do udziału w konkursach i olimpiadach;
5) bezstronne, obiektywne oraz sprawiedliwe ocenianie i traktowanie wszystkich uczniów zgodnie z przyjętymi przez szkołę zasadami oceniania wewnątrzszkolnego;
6) systematyczne prowadzenie dokumentacji pedagogicznej;
7) komunikowanie się z rodzicami w sprawach nauki oraz zachowania uczniów;
8) organizowanie pomocy uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
9) opieka nad powierzonymi salami lekcyjnymi oraz troska o znajdujący się w nich sprzęt i wyposażenie;
10) wzbogacanie własnego warsztatu pracy oraz stałe podnoszenie i aktualizowanie wiedzy i umiejętności pedagogicznych poprzez aktywne uczestniczenie w doskonaleniu zawodowym organizowanym w szkole i przez instytucje wspomagające szkołę.
- Dyrektor Szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej „wychowawcą”.
- Wychowawca opiekuje się uczniami w powierzonym mu oddziale i jest ich rzecznikiem w środowisku szkolnym.
- Do zakresu zadań nauczyciela wychowawcy należy w szczególności:
1) opieka nad oddziałem i prowadzenie planowej pracy wychowawczo-profilaktycznej z wychowankami;
2) współdziałanie z nauczycielami uczącymi w oddziale, uzgadnianie z nimi i koordynowanie działań dydaktyczno-wychowawczych;
3) współdziałanie ze specjalistami w celu rozpoznawania i wypełniania indywidualnych potrzeb wychowanków;
4) utrzymywanie kontaktu z rodzicami wychowanków, systematyczne informowanie ich o postępach uczniów, włączanie ich w życie szkoły i realizację programu wychowawczego;
5) kontrolowanie obecności wychowanków na zajęciach, podejmowanie czynności wyjaśniających przyczyny nieobecności oraz inicjowanie egzekucji administracyjnej wobec uczniów nie realizujących obowiązku szkolnego …obowiązku nauki..;
6) przygotowanie i prowadzenie spotkań z rodzicami.
7) prowadzenie dokumentacji wychowawcy klasowego zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Wychowawca otacza indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swoich wychowanków, a także planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego integrujące oddział klasowy.
- Nauczyciel bibliotekarz realizuje następujące zadania:
1) kształcąco – wychowawcze,
- a) rozwijanie potrzeb czytelniczych przez organizowanie gazetki, prezentacje nowości, wystawki,
- b) wdrażanie do poszanowania książek,
- c) propagowanie aktywności czytelniczej uczniów i pomoc w doborze lektur,
- d) przygotowanie do korzystania z różnych źródeł informacji,
- e) otaczanie opieką uczniów zdolnych w ich poszukiwaniach czytelniczych,
- f) uczestniczenie w rozwijaniu życia kulturalnego poprzez prowadzenie konkursów np. poezji, czytelniczych
2). prace organizacyjne,
- a) gromadzenie zbiorów,
- b) ewidencję zbiorów,
- c) planowaną sprawozdawczość,
- d) konserwowanie zbiorów,
- e) tworzenie katalogu według UKD i jego stała aktualizacja,
- f) opracowanie rocznego planu biblioteki
- Do zadań administracji i obsługi należy:
1) zadania sekretarza,
- a) systematyczne czuwanie nad terminowym załatwianiem spraw,
- b) przestrzeganie przepisów kancelaryjnych oraz należytego przechowywania i zabezpieczania akt, ewidencji, pieczęci i druków,
- c) zabezpieczać tajność i poufność spraw,
- d) bieżąca obsługa sekretariatu szkoły,
- e) wykonywanie innych prac zleconych przez dyrektora szkoły.
Szczegółowy zakres obowiązków określa przydział czynności sekretarza szkoły.
2) zadania konserwatora,
- a) czuwanie nad urządzeniami technicznymi w szkole,
- b) dokonywanie systematycznego przeglądu w poszczególnych pomieszczeniach szkoły,
- c) usuwanie bieżących usterek powstałych w budynku szkoły i jego otoczeniu,
- d) koszenie trawy w obejściu szkoły,
e)zakup narzędzi niezbędnych o prac konserwatorskich,
- f) otwieranie budynku szkoły,
- g) sprzątanie i utrzymywanie w czystości przeznaczonego metrażu i obejścia szkoły.
3) zadania sprzątaczek,
- a) sprzątanie przydzielonych pomieszczeń szkolnych,
b)sprawdzanie zamknięcia przydzielonych pomieszczeń szkolnych,
- c) informowanie konserwatora o zaistniałych usterkach technicznych w szkole,
- d) czuwanie nad bezpieczeństwem budynku szkoły i całością sprzętu szkolnego,
- e) czuwanie nad właściwym porządkiem w szatniach szkolnych,
- f) w przypadku nieobecności innej sprzątaczki, wykonywanie pracy będącej w przydziale czynności nieobecnego pracownika,
- g) zamykanie budynku szkoły,
- h) wydawanie obiadów uczniom.
- 3
Wszyscy pracownicy szkoły są zobowiązani do opieki nad uczniami przebywającymi na terenie szkoły.
ROZDZIAŁ VI
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSÓB OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO
- 1
- Ocenianie jest zgodne z misją i wizją szkoły. Ocenianie jest integralną częścią procesu uczenia się i nauczania. Ocenianie powinno służyć wspieraniu szkolnej kariery uczniów.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę.
- Ocenianie wewnętrzne ma na celu:
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz postępach w tym zakresie,
2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
4) dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,
5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.
- 2
- Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o:
1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,
2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
- Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania.
- 3
- Szkolny system oceniania zapewnia:
uczniowi:
1) jasne i jawne kryteria ocen,
2) możliwość odwołania się od oceny,
3) możliwość samooceny,
4) indywidualność i obiektywizm w ocenie,
- rodzicom:
1) prostotę i jawność systemu,
2) jawność oceniania,
3) możliwość uzyskania informacji o postępach w nauce i brakach dziecka,
4) lepsze poznanie dziecka, jego zainteresowania, lęki i potrzeby,
5) informację jak należy pomóc dziecku w nauce,
- nauczycielom:
1) sprawdzenie poziomu opanowania wiedzy i umiejętności ucznia,
2) sposoby zachęty ucznia do pracy,
3) rzetelność oceny,
4) łatwość stosowania metod, form i technik oceniania.
- 4
- Poziom wymagań powinien uwzględniać możliwości intelektualne, psychiczne i fizyczne dziecka.
- Ocena powinna być uzasadniona i jawna zarówno dla rodziców jak i dzieci
- Ocena powinna wskazywać na to, co powinno zostać poprawione.
- Ocenianie wiedzy, umiejętności i zachowania powinno być dokonywane systematycznie i w różnych formach.
- Uczeń poprzez ocenę powinien zdobywać umiejętność samooceny jako elementu uczenia się.
- Uczniowie powinni mieć możliwość zapoznania się z wzorami dobrze wykonanego zadania.
- Kryteria oceniania powinny być dla ucznia zrozumiałe, uczeń powinien wiedzieć, czego się od niego oczekuje.
- 5
- Ocena postępów w nauce i zachowania dokonywana jest:
1) cząstkowo – ocena bieżąca
2) po zrealizowaniu części lub całości programu nauczania – ocena klasyfikacyjna śródroczna lub roczna.
- Ustala się takie formy dokonywania osiągnięć ucznia:
1) wypowiedzi ustne,
2) aktywność na lekcji,
3) pisemne zadanie domowe,
4) przygotowanie uczniów do zajęć,
5) udział w konkursach: szkolnych, rejonowych, wojewódzkich,
6) kartkówki, klasówki, sprawdziany: cząstkowe, okresowe, całoroczne i badanie wyników w nauce.
- Oceny bieżące, oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne podsumowujące osiągnięcia edukacyjne począwszy od czwartej klasy szkoły podstawowej, ustala się wg następującej skali:
celujący – 6
bardzo dobry – 5
dobry – 4
dostateczny – 3
dopuszczający – 2
niedostateczny – 1
Dopuszcza się stosowanie przy ocenach bieżących znaku „+” lub „-„.
- Oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne ustala nauczyciel uczący danego przedmiotu uwzględniając wkład pracy ucznia. Oceny te nie powinny być ustalane jako średnia arytmetyczna stopni cząstkowych.
- Kryteria stopni szkolnych
1) stopień celujący otrzymuje uczeń który:
- a) posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija swe uzdolnienia, wzbogaca swą wiedzę,
- b) biegle posługuje się wiadomościami i proponuje rozwiązania nietypowe,
- c) samodzielnie dochodzi do rozumienia uogólnień i związku między nimi,
- d) wyjaśnia zjawiska bez pomocy nauczyciela,
- e) sprawnie posługuje się zdobytą wiedzą dla celów praktycznych,
- f) systematycznie wykazuje zainteresowanie dana dziedziną nauki,
- g) z powodzeniem bierze udział w olimpiadach i konkursach przedmiotowych.
2) stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
- a) opanował, pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania w danej klasie,
- b) sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, samodzielnie rozwiązuje problemy praktyczne, ujęte programem nauczania w danej klasie,
- c) bierze udział w olimpiadach i konkursach przedmiotowych.
3) stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
- a) zdobyte wiadomości i umiejętności potrafi zastosować
w kontekście przedmiotowym i w sytuacjach praktycznych, natomiast zadania trudniejsze wykonuje pod kierunkiem nauczyciela,
- b) dobrze opanował zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania w danej klasie,
- c) jest aktywny w czasie lekcji, poprawnie rozumuje
w kategoriach przyczynowo – skutkowych.
4) stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
- a) rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności pod kierunkiem nauczyciela,
- b) nie zawsze potrafi swoją wiedzę i umiejętności zastosować
w sytuacjach praktycznych,
- c) w czasie lekcji wykazuje się aktywnością w stopniu zadowalającym.
5) stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
- a) opanował niewielką ilość wiadomości i potrafi je zastosować
w typowych sytuacjach,
- b) rozwiązuje zadania o niewielkim stopniu trudności przy pomocy nauczyciela,
- c) ma braki w opanowaniu koniecznych wiadomości
i umiejętności, ale nie przekraczające możliwości zdobywania wiedzy w dalszej nauce.
- Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej lub niepublicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej oraz niepublicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
- Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia, wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego brana jest pod uwagę systematyczność uczęszczania ucznia na zajęcia oraz jego wkład w rozwój kultury fizycznej na terenie szkoły.
- Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego i informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, oraz na czas określony w tej opinii.
- Wszystkie oceny cząstkowe (bieżące) są przez nauczyciela odnotowywane w dzienniku lekcyjnym.
- 6
- W klasach I – III nauczyciele wystawiają uczniom oceny bieżące wyrażone punktami:
1) celujący – 6
2) bardzo dobry – 5
3) dobry – 4
4) dopuszczający – 2
5) niedostateczny – 1
- Dopuszcza się w ocenach cząstkowych uzupełnienie powyższej skali plusami i minusami.
- Ocenę cząstkową nauczyciel odnotowuje w dzienniku lekcyjnym i w zeszycie ucznia, w którym obok oceny wyrażonej stopniem, dopisuje krótką ocenę opisową. Przyjmuje się również wpisywanie oceny bieżącej wyrażonej stopniem do zeszytu ucznia lub na karcie pracy dziecka typu: sprawdzian, rysunek bez wpisywania dodatkowej oceny opisowej.
- Wychowawcy mogą stosować również tzw. wewnątrzklasowy system oceniania uczniów np. poprzez żetony, plusy, minusy.
- Nauczyciele będą dokumentowali prace uczniów np. poprzez założenie każdemu dziecku teczek z jego pracami.
- W klasach I – III śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest oceną opisową.
- W klasach I – III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi.
- 7
- Ocenie podlegają wszystkie formy pracy ucznia:
1) prace klasowe,
2) testy,
3) kartkówki,
4) prace domowe,
5) zadania i ćwiczenia wykonywane przez uczniów podczas lekcji,
6) sprawdziany,
7) wypowiedzi ustne,
8) prace w zespole,
9) prace plastyczne i techniczne,
10) działalność muzyczna.
- Prace pisemne obejmujące większe partie materiału /ponad 6 godzin lekcyjnych/ są zapowiedziane z tygodniowym wyprzedzeniem. W jednym tygodniu mogą się odbyć nie więcej niż dwa sprawdziany.
- Sprawdziany powinny być zwrócone w ciągu 14 dni od napisania. W przypadku prac z języka polskiego termin może ulec przesunięciu do 21 dni.
- Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który wykonał bezbłędnie wszystkie zadania na sprawdzianie.
- Kryteria ocen oraz punktację prac pisemnych z języka ustala każdorazowo nauczyciel przedmiotu i podaje ją do wiadomości uczniów przed lub po pisaniu pracy.
- 8
- Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
- Obszarami oceny zachowania są:
1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
3) dbałość o honor i tradycję szkoły,
4) dbałość o piękno mowy ojczystej,
5) dbałość o bezpieczeństwo o zdrowie własne oraz innych osób,
6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
7) okazywanie szacunku innym osobom.
- Wychowawca klasy na początku każdego roku informuje uczniów i ich rodziców o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskiwania wyższej niż przewidywana roczna ocena zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny z zachowania.
- W ocenianiu zachowania stosuje się oceny bieżące:
1) wzorowe (wz),
2) bardzo dobre (bdb),
3) dobre (db),
4) poprawne (pop),
5) nieodpowiednie (ndp),
6) naganne (ng).
- Wychowawca cztery razy w półroczu dokonuje oceny zachowania ucznia uwzględniając ww. obszary.
- Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, począwszy od klasy czwartej ustala się wg powyższej skali.
- Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
- Ustala się następujące kryteria oceny zachowania:
1) ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
- a) sumiennie, systematycznie i wytrwale wykonuje wszystkie obowiązki ucznia dążąc do jak najlepszych wyników w nauce, na miarę swych możliwości,
- b) rozwija własne zainteresowania i uzdolnienia biorąc udział w olimpiadach i konkursach, imprezach szkolnych,
- c) systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia lekcyjne a nieobecności w terminie usprawiedliwia,
- d) szanuje podręczniki, pomoce naukowe i sprzęt szkolny,
- e) dba o estetykę klasy,
- f) wyróżnia się czystym, schludnym wyglądem,
- g) pielęgnuje i rozwija dobre tradycje szkoły,
- h) chętnie służy innym,
- i) okazuje szacunek nauczycielom, rodzicom oraz uprzejmie odnosi się do wszystkich,
- j) nie ulega nałogom,
- k) szanuje przyrodę,
- l) jest inicjatorem życia kulturalnego i społecznego w szkole,
ł) z własnej inicjatywy organizuje pomoc koleżeńską.
2) ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- a) sumiennie, systematycznie i wytrwale wykonuje wszystkie obowiązki ucznia i dąży do coraz lepszych wyników w nauce,
- b) rozwija własne zainteresowania i uzdolnienia poprzez pracę
w kołach zainteresowań, udział w imprezach szkolnych, itp.
- c) systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia szkolne
a nieobecności w terminie usprawiedliwia,
- d) szanuje podręczniki i przybory,
- e) dba o dobre imię szkoły,
- f) dba o pomoce naukowe i sprzęt szkolny,
- g) zawsze czysto i estetycznie wygląda,
- h) nie odmawia pomocy,
- i) okazuje szacunek pracownikom szkoły i uprzejmie odnosi się do kolegów,
- j) nie ulega nałogom,
- k) bierze udział w życiu kulturalnym i społecznym inicjatywy otoczenia.
3) ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- a) stara się osiągać wyniki na miarę swoich możliwości,
- b) zachowuje się poprawnie, jest bezkonfliktowy, upomniany stara się zmienić swoje postępowanie,
- c) ma pozytywny stosunek do nauczycieli, pracowników szkoły
i kolegów oraz właściwie zachowuje się poza szkołą,
- d) dotrzymuje terminów wykonywania powierzonych mu zadań,
- e) wszystkie godziny ma usprawiedliwione, a spóźnienia zdarzają sie sporadycznie,
- f) nie używa wulgarnych słów, nie akceptuje przejawów wandalizmu,
- g) dba o higienę osobistą,
- h) nie ulega nałogom.
4) ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
- a) w sytuacjach niewłaściwego zachowania potrafi przeprosić
i naprawić błąd po zwróceniu uwagi,
- b) niechętnie reaguje na uwagi nauczyciela dotyczące jego wyglądu, upominany poprawia go i pamięta o tym
w przyszłości,
- c) z reguły przestrzega zasad higienicznego trybu życia,
- d) sporadycznie zdarzyły mu się sytuacje działania na szkodę innych, jednak nie akceptuje przejawów wandalizmu,
- e) dba o najbliższe otoczenie,
- f) poproszony o pomoc czasami pomaga,
- g) zdarzają mu się sporadycznie zachowania niewłaściwe wobec symboli i tradycji, ale reaguje natychmiast po zwróceniu uwagi,
- h) unika udziału w uroczystościach szkolnych,
- i) czasami nie wykonuje obowiązków ucznia zawartych statucie szkoły,
- j) często jest nieprzygotowany do zajęć, niechętnie korzysta z pomocy organizowanej przez szkołę w celu uzupełnienia braku wiedzy, sporadycznie odrabia prace domowe, rzadko przynosi potrzebne przybory,
- k) czasami spóźnia się na zajęcia, zdarza mu się opuścić zajęcia szkolne bez usprawiedliwienia (max. 5 godzin),
- l) sporadycznie zgłasza się do udziału w lekcjach,
ł) jest bierny, rzadko angażuje się w działania pozalekcyjne.
5) ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
- a) nie jest zainteresowany uzyskaniem choćby przeciętnych wyników w nauce,
- b) opuszcza zajęcia szkolne bez usprawiedliwienia, często spóźnia się na zajęcia (łączna liczba spóźnień i nieusprawiedliwionych nieobecności nie przekracza 20),
- c) jest obojętny wobec przejawów zła,
- d) nie szanuje godności własnej i innych,
- e) nie widzi potrzeby szanowania cudzej pracy oraz własności,
- f) unika lub odmawia podejmowania działań na rzecz szkoły
lub klasy,
- g) nie dotrzymuje ustalanych terminów,
- h) swoim zachowaniem często stwarza zagrożenie lub lekceważy niebezpieczeństwo, nie przestrzega przepisów BHP,
- i) prowokuje słowem i czynem kolegów i koleżanki do niestosownych zachowań,
- j) notorycznie przeszkadza w prowadzeniu lekcji, nie reaguje na uwagi nauczyciela,
- k) postępuje sprzecznie z zasadami uczciwości – kłamie,
- l) używa wulgaryzmów, obraźliwych gestów w stosunku do kolegów i dorosłych, mimo oddziaływań wychowawczych nie zmienia prezentowanych zachowań, nie reaguje na uwagi, jego zachowanie zagraża bezpieczeństwu innych.
6) ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:
- a) nie jest zainteresowany uzyskaniem choćby przeciętnych wyników w nauce,
- b) używa wulgaryzmów, obraźliwych gestów w stosunku do kolegów i dorosłych, mimo oddziaływań wychowawczych nie zmienia prezentowanych zachowań, nie reaguje na uwagi, jego zachowanie zagraża bezpieczeństwu innych,
- c) przeszkadza w prowadzeniu zajęć,
- d) prezentuje niewłaściwy , niechlujny wygląd,
- e) naraża własne zdrowie poprzez: palenie papierosów, picie alkoholu, odurzanie się,
- f) nakłania do tego innych uczniów,
- g) notorycznie łamie przepisy bhp,
- h) często uczestniczy w działaniach prowadzących do niszczenia sprzętu szkolnego, dewastacji pomieszczeń, nie dba
o przybory szkolne udowodniono mu łamanie prawa, jest obojętny wobec przejawów zła,
- i) odnosi się z ironią i lekceważąco wobec innych, poniża ich godność, narusza prawa innych, jest agresywny,
- j) nie wypełnia obowiązków szkolnych w tym obowiązków dyżurnego,
- k) zachowuje się lekceważąco wobec symboli narodowych
i tradycji szkoły, przeszkadza w przebiegu uroczystości ,
- l) notorycznie nie przygotowuje się do zajęć, nie odrabia prac domowych, nie przynosi potrzebnych przyborów,
ł) opuszcza zajęcia szkolne bez usprawiedliwienia, często spóźnia się na zajęcia (łączna liczba spóźnień i nieusprawiedliwionych nieobecności przekracza 20),
- m) notorycznie przeszkadza w prowadzeniu zajęć.
- Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ucznia ustala wychowawca po zapoznaniu się z ocenami zachowania ucznia proponowanymi przez nauczycieli uczących w danej klasie, a także po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
- Opinia uczniów danej klasy oraz samego ucznia wyrażana jest w sposób jawny na godzinie do dyspozycji wychowawcy klasy.
- Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,
2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenia szkoły, z zastrzeżeniem ust. 13 i 14
- Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
- Uczeń, któremu po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczna ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej (klasy VIII) nie kończy szkoły.
- 9
- Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych , określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania.
- Klasyfikacja roczna począwszy od IV klasy szkoły podstawowej polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania zachowania w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania.
- Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocje do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem 32 ust. 12 i 13.
- Klasyfikacja roczna w klasach I – III polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznej opisowej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej opisowej oceny klasyfikacyjnej z zachowania.
- Przewidywane oceny roczne i śródroczne wystawiane są na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, która musi się odbyć odpowiednio do dnia 31 stycznia oraz 30 czerwca. Oceny zapisywane są w dzienniku lekcyjnym na zielono. Ocenę śródroczną i roczną wpisuje nauczyciel w dniu klasyfikacji lub dzień przed klasyfikacją. Dokładne daty zakończenia postępowań klasyfikacyjnych ustala Rada Pedagogiczna na posiedzeniu w sierpniu.
- Przy ustalaniu ocen klasyfikacyjnych uwzględnia się:
1) poziom osiągnięć edukacyjnych wynikających z realizowanego programu nauczania,
2) stopień zaangażowania ucznia w zajęcia edukacyjne,
3) określenie trudności w uczeniu się i deficyty rozwojowe uczniów
- Uczeń jest klasyfikowany jeżeli został oceniony ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem zajęć, z których został zwolniony.
- Na tydzień przed klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych informują pisemnie uczniów i rodziców o przewidywanych dla niego śródrocznych i rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej z zachowania. Przewidywane oceny podawane są w formie pisemnej ( arkusz z ocenami) na zebraniach z rodzicami, potwierdzone podpisem na kserokopii ocen. W razie nieobecności rodziców na zebraniu, oceny są podawane uczniowi i mają zostać przez niego dostarczone wychowawcy wraz z podpisem rodzica.
- O przewidywanej ocenie niedostatecznej rodzice powiadamiani są przez wychowawcę listem za potwierdzeniem odbioru, którego kopia zostaje w dokumentacji szkoły.
- Ustala się następujący wzór zawiadomienia wysyłanego do rodziców: „Zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania informuję pana /panią/ o przewidywanych dla syna /córki/ ocenach niedostatecznych śródrocznych/ na koniec roku z następujących zajęć edukacyjnych:
1/ ……………………………………
2/ ……………………………………
3/ ……………………………………
miejscowość, data podpis wychowawcy
- 10
- Uczeń, który nie ma nieusprawiedliwionych godzin z danych zajęć edukacyjnych oraz przestrzega obowiązków zawartych w statucie szkoły ma prawo ubiegania się o uzyskanie wyższej niż przewidywana roczna ocena klasyfikacyjna.
- Uczeń lub jego rodzice, zwracają się z pisemną prośbą do dyrektora szkoły o możliwość poprawienia proponowanej rocznej oceny klasyfikacyjnej, ale nie później niż 2 dni po uzyskaniu informacji o przewidywanej ocenie.
- Nauczyciel danych zajęć edukacyjnych wyznacza termin i przeprowadza pisemny sprawdzian wiadomości objętych programem nauczania danego przedmiotu, nie później jednak niż 2 dni przez terminem posiedzenia rady klasyfikacyjnej.
- Ocena ustalona na podstawie ust. 3 może być podwyższona maksymalnie o jeden stopień.
- Dokumentacja dotycząca egzaminu poprawkowego oraz innego egzaminu jest udostępniana na prośbę rodziców przez wychowawcę lub nauczyciela danego przedmiotu budynku szkoły. Wyżej wymieniona dokumentacja może być udostępniona uczniowi przez nauczyciela danego przedmiotu w budynku szkoły.
- 11
- Uczeń ma prawo ubiegania się o uzyskanie wyższej niż przewidywana roczna klasyfikacyjna zachowania, jeżeli uważa on, że ocena została ustalona niezgodnie z trybem ustalania oceny zachowania.
- Uczeń o którym mowa w ust. 1 zwraca się z prośbą do wychowawcy klasy o ponowne przeprowadzenie postępowania klasyfikacyjnego.
- Wychowawca klasy na prośbę ucznia przeprowadza ponownie postępowanie klasyfikacyjne, w wyniku którego może podtrzymać ocenę lub ją podwyższyć.
- 12
Sposób organizacji przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych określa szczegółowo rozporządzenie.
- 13
Sposób organizacji przeprowadzania egzaminów poprawkowych określa szczegółowo rozporządzenie.
- 14
Zasady otrzymywania promocji przez uczniów klas I – VIII określa szczegółowo rozporządzenie.
- 15
- Nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych i wychowawcy klas zbierają informację o postępach w nauce i zachowaniu uczniów poprzez:
1) obserwację i rozmowy w klasie i po lekcjach,
2) kontrolę zeszytów i prac pisemnych oraz sprawdzianów wiadomości i kompetencji uczniów,
3) rozmowy z rodzicami i uczniami.
- Bieżące wyniki postępów w nauce nauczyciel odnotowuje w dzienniku lekcyjnym za pomocą przyjętej skali ocen z zaznaczeniem co zostało ocenione /np. wiadomości, kompetencje, prace pisemne, kontrolne, prace praktyczne/.
3.. Nauczyciele zajęć edukacyjnych i wychowawcy klas mogą dodatkowo gromadzić informacje o uczniach przez stosowanie ankiet samooceny, opracowanych przez nauczycieli.
- Wszystkie prace pisemne ucznia są przechowywane przez nauczycieli prowadzących zajęcia edukacyjne w oddziale, do którego uczęszcza uczeń, do końca danego roku szkolnego tj. do dnia 31 sierpnia. Oryginały prac pisemnych mogą być udostępniane do wglądu rodzicom ucznia na ich życzenie, podczas zebrań rodziców lub indywidualnych konsultacji, w siedzibie szkoły. Jeśli praca pisemna zawiera tylko odpowiedzi, należy do niej dołączyć zestawy pytań. Wskazane jest aby udostępnienia pracy dokonał nauczyciel, który tę pracę oceniał, a jeśli jest to niemożliwe – inny, upoważniony przez niego nauczyciel lub dyrektor. Jeśli rodzice ucznia wyrażą takie życzenie , mogą otrzymać kserokopię pracy pisemnej swojego dziecka.
- Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel ustalający ocenę, powinien ją uzasadnić. Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców. Uzasadnienie może mieć formę ustną lub pisemną – w zależności od tego jak zostało to określone we wniosku- pisemną, w tym przypadku wniosek również powinien mieć formę pisemną, uzasadnienie ustne- na ustny wniosek rodziców.
- 16
- Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują rodziców i uczniów o wymaganiach edukacyjnych, sposobach sprawdzania osiągnięć, kryteriach oceny i kryteriach zachowania.
- Kryteria oceny z poszczególnych zajęć znajdują się dokumentacji nauczyciela.
- Wychowawcy i nauczyciele zobowiązani są do przekazywania rodzicom rzetelnej informacji o postępach w nauce i zachowaniu, o trudnościach wychowawczych i dydaktycznych i sposobach ich rozwiązania.
- Wychowawcy i nauczyciele utrzymują systematyczny kontakt.
- 17
- Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono tak niski poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwiający mu kontynuowanie nauki w następnym okresie, szkoła umożliwia uczniowi uzupełnianie braków poprzez:
1) indywidualną pracę z uczniem,
2) pracę pozalekcyjną,
3) pomoc koleżeńską.
- Zasady uzupełniania braków w wiadomościach i umiejętnościach określają nauczyciele danych zajęć edukacyjnych.
- W przypadku usprawiedliwionej nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przez okres dłuższy niż 7 dni i wykorzystaniu prawa do nieprzygotowania uczeń może być zwolniony z pytania i uzyskać czas na zaliczenie zaległości na zasadach uzgodnionych z nauczycielem danych zajęć edukacyjnych.
ROZDZIAŁ VII
UCZNIOWIE SZKOŁY
- 1
- Do szkoły podstawowej uczęszczają uczniowie od 7-go roku życia, ale nie wcześniej niż od 6-go roku, do 18 roku życia.
- Na wniosek rodziców obowiązkiem szkolnym może być objęte dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy sześć lat i było objęte wychowaniem przedszkolnym w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym ma rozpocząć naukę w szkole podstawowej lub posiada pozytywną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o możliwości spełniania obowiązku szkolnego.
- W uzasadnionych przypadkach rozpoczęcie spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego może być odroczone.
- Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- 2
Uczeń ma prawo do:
- Do właściwie zorganizowanego kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej przez;
1) właściwie ułożony rozkład zajęć,
2) informowanie z tygodniowym wyprzedzeniem o planowanym sprawdzianie,
3) przez przestrzeganie zasady, że uczeń nie może mieć więcej niż dwa sprawdziany dziennie i trzy w ciągu tygodnia,
4) do przerw międzylekcyjnych.
- Uczeń ma prawo do opieki wychowawczej i odpowiednich warunków pobytu w szkole, zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz poszanowania jego godności.
- Życzliwego podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym, zapewnienia pomocy w rozwiązywaniu problemów osobistych.
- Jawnego wyrażania swoich opinii dotyczących przekonań religijnych oraz dobrowolnego uczestnictwa w lekcjach religii na terenie szkoły.
- Do zgłaszania uwag dotyczących życia szkoły bezpośrednio do dyrektora lub samorządu uczniowskiego.
- Redagowania własnej gazetki szkolnej.
- Do uczestnictwa w konkursach przedmiotowych.
- Do sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny poprzez informację o stanie wiedzy, sposobach kontroli wiadomości oraz wymagań.
- Uczeń ma prawo odwołać się od ustalonej oceny zgodnie z regulaminem oceniania, klasyfikowania i promowania.
- Uczeń ma prawo znać przewidywane stopnie okresowe na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
- Do uczestnictwa w zajęciach wyrównawczych, pomocy koleżeńskiej lub indywidualnej pomocy nauczyciela.
- Do korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego poprzez szkołę.
- Do korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych pod kontrolą nauczyciela.
- Wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową oraz w organizacjach na terenie szkoły.
- Uczeń ma prawo wybierać i być wybieranym do organizacji szkolnych.
- Korzystania z różnych form wypoczynku, a w szczególności z wycieczek szkolnych :
1) wycieczkę zatwierdza dyrektor na podstawie planu wycieczek,
2) dokumentacja związana z wycieczką musi być oddana na tydzień przed wyjazdem.
- 3
- Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w Statucie Szkoły a zwłaszcza dotyczących:
1) uczeń zobowiązany jest uczęszczać na zajęcia wynikające z planu zajęć, przybywać na nie punktualnie. Mimo spóźnienia na zajęcia, uczeń zobowiązany jest do przybycia do Sali, w której odbywają się zajęcia. Uczeń nie może przyjść na zajęcia szkolne wcześniej niż 15 minut przed dzwonkiem na przerwę.
2) uczeń zobowiązany jest systematycznie przygotowywać się do zajęć, odrabiać prace polecone przez nauczycieli do wykonania w domu. W czasie zajęć lekcyjnych uczeń zobowiązany jest:
- a) zachowywać należytą uwagę,
- b) nie rozmawiać z innymi uczniami,
- c) zabierać głos, gdy zostanie do tego upoważniony przez nauczyciela,
- d) nauczyciel powinien umożliwić uczniom zabranie głosu w czasie zajęć w każdym przypadku, gdy uczeń zgłosi taki zamiar.
3) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
4) odpowiedzialności za zdrowie, higienę i swój rozwój oraz schludny wygląd. Uczeń ma obowiązek zachować umiar w doborze ubioru, fryzury, biżuterii, pamiętając, że szkoła jest miejscem nauki i pracy. Zabrania się uczniom koloryzowania włosów, stosowania makijażu i malowania paznokci.
5) W czasie uroczystości szkolnych obowiązuje strój galowy. Przez strój galowy należy rozumieć:
- a) dla dziewcząt: ciemna spódnica, biała bluzka,
- b) dla chłopców: ciemne spodnie, biała koszula.
6) uczeń zobowiązany jest usprawiedliwić nieobecność na zajęciach szkolnych.
Usprawiedliwienie zobowiązany jest przedłożyć w ciągu 1 tygodnia po powrocie do szkoły.
Usprawiedliwienia nieobecności ucznia okazują rodzice w formie pisemnego oświadczenia o przyczynach nieobecności ich dziecka na zajęciach. Nieobecność dłuższą niż 1 tydzień uczeń ma obowiązek usprawiedliwić na podstawie zaświadczenia lekarskiego (oryginał/kopia).
7) uczeń ma obowiązek przedłożyć zaświadczenie lekarskie, jeżeli okres zwolnienia z ćwiczeń fizycznych przekracza 1 tydzień.
8) okazywania szacunku każdemu człowiekowi, a w szczególności
nauczycielom, pracownikom szkoły i kolegom,
9) dbanie o czystość mowy ojczystej,
10) dbałość o zdrowie i bezpieczeństwo własne i kolegów.
11) przestrzegania przepisu zabraniającego uczniom palenia papierosów, picia alkoholu, używania narkotyków i innych środków odurzających,
12) W szkole obowiązuje zakaz używania telefonów komórkowych. W razie nieprzestrzegania zakazu używania telefonów, uczeń oddaje telefon do depozytu do sekretariatu, gdzie zostaje on umieszczony w zaklejonej kopercie. Telefon odbierają rodzice ucznia.
- 4
- Nagrodę może otrzymać uczeń lub zespół uczniów.
- Nagroda przyznawana jest za:
1) wyniki w nauce,
2) wzorową postawę,
3) aktywność społeczną ,
4) wzorową frekwencję,
5) wybitne osiągnięcia.
- Uczeń może być nagrodzony:
1) pochwałą dyrektora szkoły wobec całej klasy lub ogółu uczniów,
2) dyplomem,
- a) za średnią ocen uzyskaną na koniec roku szkolnego 5.0 i więcej uczeń otrzymuje z rąk dyrektora list pochwalny, a jego rodzice list gratulacyjny,
3) nagrodą książkową,
4) pochwałą wychowawcy,
- 5
- Karę może otrzymać uczeń lub zespół uczniów.
- Uczniowi może być udzielona kara za:
1) złe zachowanie,
2) stosowanie przemocy,
3) posiadanie na terenie szkoły papierosów, narkotyków, alkoholu lub ostrych narzędzi,
3) palenie papierosów, picie alkoholu, używanie narkotyków,
4) rażące zaniedbywanie obowiązków szkolnych,
5) niszczenie mienia szkolnego i publicznego,
- Przewiduje się stosowanie następujących kar :
1) upomnienie wychowawcy,
2) nagana wychowawcy,
3) upomnienie lub nagana wychowawcy udzielona wobec klasy,
4) upomnienie dyrektora,
5) nagana dyrektora,
6) zawieszenie w przywilejach uczniowskich,
7) przeniesienie do innej szkoły.
- Upomnienia i nagany wychowawca zobowiązany jest odnotować
w dokumentacji klasowej /zeszyt uwag, dziennik/.
- O udzielonej karze zawiadamia się rodziców lub prawnych opiekunów.
- Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę uprawniającą dyrektora do skreślenia ucznia z listy uczniów z równoczesnym przeniesieniem do innej szkoły gdy:
1) stosowane kary, rozmowy i inne oddziaływania wychowawcze nie przynoszą poprawy,
2) dalsze przebywanie ucznia w tej szkole jest zagrożeniem wychowawczym dla innych.
- W związku z uchwałą Rady Pedagogicznej o skreśleniu ucznia z listy uczniów, dyrektor szkoły występuje do kuratora oświaty o podjęcie decyzji w sprawie przeniesienia ucznia.
- Uczeń lub jego rodzice mają prawo odwołania się od nagany lub kary do wychowawcy, a w dalszej kolejności do dyrektora szkoły i jednostki nadzorującej. Odwołanie może złożyć uczeń osobiście lub przez Samorząd Uczniowski. Dyrektor szkoły zobowiązany jest ponownie rozpatrzyć zasadność wymierzonej kary i dać odpowiedź odwołującemu.
- 6
- Do ośmioletniej szkoły podstawowej prowadzonej przez gminę przyjmuje się:
1) z urzędu dzieci zamieszkałe w obwodzie danej szkoły,
2) na prośbę rodziców dzieci zamieszkałe poza obwodem danej szkoły jeżeli w klasie są wolne miejsca. Przyjęcie dziecka z poza obwodu wymaga zawiadomienia dyrektora szkoły, w której obwodzie dziecko mieszka.
- Zapisy do szkoły regulowane są odrębnymi zarządzeniami wydawanymi przez organ prowadzący.
ROZDZIAŁ VIII
CELE I ZADANIA ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO
- 1
Celem Oddziału Przedszkolnego jest:
- Objęcie opieką wszystkich dzieci i zapewnienie im bezpieczeństwa oraz optymalnych warunków dla prawidłowego ich rozwoju.
- Stymulowanie rozwoju wychowanka.
- Kształtowanie i rozwijanie aktywności dziecka wobec siebie, innych ludzi i otaczającego go świata.
- Współdziałanie z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
- Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki szkolnej.
Do zadań Oddziału Przedszkolnego należy:
- Kształtowanie czynnej postawy dzieci wobec własnego zdrowia i bezpieczeństwa oraz rozwijanie ich sprawności ruchowej.
- Budzenie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej oraz wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną.
- Nabywanie przez dziecko kompetencji językowej, a w tym nabywanie umiejętności przygotowania do czytania i kreślenia symboli graficznych.
- Integrowanie treści edukacyjnych.
- Wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka z wykorzystaniem jego własnej inicjatywy.
- Prowadzenie działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju wychowanka.
- Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Tarnowie w celu udzielenia dziecku pomocy specjalistycznej.
- Zapewnienie opieki dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Podtrzymywanie u dzieci poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
- Zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa i opieki podczas zabaw i ćwiczeń na boisku szkolnym, a także w trakcie zajęć poza terenem szkoły (dalsze spacery i wycieczki).
- Oddział Przedszkolny organizuje dla dzieci nieodpłatne lekcje religii.
- W sprawowaniu opieki nad dziećmi konieczne jest przestrzeganie przez rodziców lub prawnych opiekunów obowiązku przyprowadzania lub odbierania dzieci z przedszkola. Dzieci mogą być odbierane przez inne osoby dorosłe upoważnione na piśmie przez rodziców lub prawnych opiekunów. Osoby te muszą zapewnić dziecku pełne bezpieczeństwo.
- Dziecko nie może być odbierane przez rodziców lub opiekunów będących pod wpływem alkoholu.
- Dzieciom będącym w trudnej sytuacji materialnej dyrektor w porozumieniu z Radą Pedagogiczną może wystąpić do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Wierzchosławicach o przyznanie pomocy stałej lub doraźnej.
ORGANY ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO
- 2
Organami oddziału przedszkolnego są:
- Dyrektor Szkoły Podstawowej im. Ks. Jana Twardowskiego w Ostrowie.
- Rada Pedagogiczna Szkoły Podstawowej im. Ks. Jana Twardowskiego w Ostrowie.
- Rada Rodziców Szkoły Podstawowej im. Ks. Jana Twardowskiego w Ostrowie.
ORGANIZACJA ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO
- 3
- Szczegółową organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji roku szkolnego opracowany przez dyrektora.
- Arkusz organizacji zatwierdza organ sprawujący nadzór pedagogiczny oraz organ prowadzący.
- W arkuszu organizacji określa się w szczególności:
1) liczbę pracowników,
2) czas pracy oddziału przedszkolnego,
3) ogólną liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
- 4
- Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem potrzeb, zainteresowań oraz uzdolnień.
- Liczba dzieci w Oddziale nie może przekraczać 25 osób.
- Do Oddziału Przedszkolnego uczęszczają dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
- 5
- Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest w oparciu o wybrany program wychowania przedszkolnego
- Godzina zajęć w oddziale przedszkolnym trwa 60 minut.
- Czas trwania zajęć dydaktyczno – wychowawczych jest dostosowany do potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci od 15 do 30 minut.
- Czas trwania zajęć z religii wynosi 60 minut.
- Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w oddziale określają odrębne przepisy.
- 6
- Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez nauczyciela prowadzącego oddział przedszkolny, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel prowadzący ustala szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
- 7
- Oddział Przedszkolny funkcjonuje przez cały rok szkolny od poniedziałku do piątku.
- Czas przeznaczony na realizacje podstawy programowej wychowania przedszkolnego wynosi 22 godzin zegarowych tygodniowo.
ZADANIA NAUCZYCIELA ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO
- Nauczyciel odpowiada za bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych mu wychowanków.
- Nauczyciel tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania. Dąży do pobudzenia procesów rozwojowych, do optymalnej aktywizacji dzieci poprzez wykorzystanie ich własnej inicjatywy.
- Nauczyciel wspiera rozwój aktywności poznawczej dziecka nastawionej na poznanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno – kulturowej i przyrodniczej.
- Planuje i prowadzi pracę dydaktyczno – wychowawczą w oparciu o wybrany program wychowania w przedszkolu – odpowiada za jego jakość.
- W pracy dydaktyczno – wychowawczej współpracuje z psychologiem, pedagogiem, logopedą oraz z innymi specjalistami służącymi pomocą w rozwiązywaniu problemów.
- Nauczyciel prowadzi dokumentację swojej pracy oraz obserwacje pedagogiczne służące poznawaniu swoich wychowanków.
- Planuje pracę w systemie tygodniowym lub miesięcznym.
- Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy merytorycznej i metodycznej z pomocy ze strony dyrektora i rady pedagogicznej.
- Zgodnie z zasadą indywidualizacji i podmiotowego podejścia do dziecka, nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego z wychowanków i dostosowuje metody i formy pracy do jego możliwości.
- Nauczyciel współpracuje z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo – edukacyjnych.
- Nauczyciel poszerza swoją wiedzę pedagogiczną, rozwija i doskonali swój warsztat pracy, uczestniczy w różnych formach doskonalenia zawodowego.
WYCHOWANKOWIE ODDZIAŁU PRZEDSZKOLNEGO
- Wychowanek przedszkola ma prawo do:
1) właściwie organizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczego i dydaktycznego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej, poprzez zajęcia i zabawy dowolne, zajęcia organizowane, spacery, wycieczki i sytuacje okolicznościowe,
2) ochrony przed wszystkimi formami przemocy fizycznej lub psychicznej oraz ochrony i poszanowania jego godności osobistej,
3) życzliwego i podmiotowego traktowania go w procesie dydaktyczno – wychowawczym, poprzez zabezpieczenie jego podstawowych potrzeb takich jak potrzeby biologiczne, emocjonalno – społeczne, potrzebę bezpieczeństwa, miłości i uznania,
4) uczestniczenia w lekcjach religii, jeżeli tak zadecydowali rodzice.
ZASADY REKRUTACJI
- Szczegółowe zasady rekrutacji określa Regulamin Rekrutacyjny szkoły.
ROZDZIAŁ VIII
CEREMONIAŁ SZKOŁY
- 1
- Szkoła posiada sztandar, ceremoniał i logo.
- W szkole organizowane są uroczystości okolicznościowe i apele szkolne.
- 2
Uroczystości odbywające się z udziałem sztandaru Szkoły:
- Rozpoczęcie roku szkolnego,
- Zakończenie roku szkolnego,
- Ślubowanie i pasowanie uczniów klas pierwszych,
- Uroczystości narodowe,
- Dzień patrona,
- Inne ważne dla społeczności szkolnej.
- 3
Szkoła posiada stronę internetową.
- 4
W ramach działalności środowiskowej Szkoła organizuje konkursy i zawody sportowe:
- Szkolne,
- międzyszkolne( gminne).
ROZDZIAŁ IX
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- 1
- Statut jest podstawowym dokumentem Szkoły, wszystkie inne dokumenty Szkoły nie mogą być sprzeczne ze Statutem.
- Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności szkolnej.
- Statut jest dokumentem jawnym.
- Dla zapewnienia znajomości Statutu ustala się :
- Udostepnienie Statutu w bibliotece do wglądu wszystkim zainteresowanym,
- Zamieszczenie Statutu na stronie internetowej Szkoły.
- 2
1.Statut może zostać znowelizowany na wniosek:
1)Dyrektora
2) Rady Pedagogicznej
3) Rady Rodziców
- Projekt zmian w Statucie przygotowuje Rada Pedagogiczna.
- Statut został opracowany i przyjęty uchwałą przez Radę Pedagogiczną w dniu 28 listopada 2017 roku.